Teodicéproblemet
Postat: 05 nov 2024, 13:19
Teodicéproblemet bottnar i denna fråga:
-Kan det finnas en både god och allsmäktig Gud när det samtidigt finns ondska och lidande?
Teodicéproblemet på Wikipedia
Jag har en tanke som jag inte tycker kommer fram i de mest kända föreslagna lösningarna till Teodicéproblemet.
Den föreslagna lösningen som bygger på Fri vilja och människans val att själv göra ont är åtminstone en del av lösningen tänker jag. Men kanske finns det mer.
Grundtanken fick jag för länge sedan. Och den är enkel - den är inte svår att förstå. Men nu vill jag skriva ner den och visa stöd från Bibeln. Jag tycker inte de mest kända lösningarna räcker som förklaring. Men jag kan ha fel. Så pröva allt som jag skriver.
Jag hoppas det kan bli till tröst för den som inte kan förstå allt ont som sker. Att det trots allt kan finnas en Allsmäktig och God Gud som har allt i sin hand; och att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud. Allt.
Så,
Hur skulle vi kunna vara tacksamma för ljus om vi inte fått uppleva mörker?
Tacksamma för rättfärdighet om vi inte fått uppleva orättfärdighet?
Tacksamma för lyckan om vi inte fått uppleva olyckan?
Tacksamma för godhet om vi inte fått uppleva ondska?
Tacksamma för Guds nåd om vi inte syndat?
Tacksamma för livet om vi inte upplevt döden?
Ja det det går att fortsätta att fylla på med fler liknande frågor.
Svaret kan vara att - För att uppfatta, värdera och vara tacksam för något så behöver man referens till något annat.
Dvs man behöver kunna jämföra med något annat på "skalan" som detta något finns på. Det finns sådant som är antingen/eller, medan annat finns på kontinuerliga skalor. Jag förstår om detta generella uttrycksätt för vissa kan låta torrt, okänsligt, kanske till och med oandligt. Men om det är sant, även om jag inte ännu kan uttrycka det bättre, så är det sant.
Har då Gud skapat och utsatt oss för t ex mörker, olycka och ondska? Ja - läs Bibeln så kan du få svar om Bibelns Gud. Det får jag uppfattar jag. Är då Gud god om han utsätter oss för ondska och Kanske till och med gör oss onda för ett tag. Svaret enligt ovan är att - om målet är Tacksamhet, och det är ett gott mål, så är Gud god.
--------------------------------------------------------
Ytterligare en annan tanke; som kanske kompletterande till ovan tanke:
Hur skulle jag kunna få medlidande och utgivande kärlek till någon annan om det inte fanns lidande? Först behöver jag få uppleva lidande själv för att förstå vad lidande är. Det tänker jag är en förutsättning för att kunna ha äkta medlidande med någon som lider. Medlidandet kan ge en utgivande kärlek till någon annan som lider. Något som inte annars hade kunnat ges, åtminstone inte drivet av äkta medlidande.
Kanske kan man också tänka att ett behov är en mindre form av lidande, eller åtminstone något som utvecklas till lidande om det inte blir tillfredsställt. Utan behov så behöver vi inte något eller någon. Så behov och lidande kan vara förutsättningar för tacksamhet, kärlek och gemenskap.
----------------------------------------------------------
När jag nu yttrat dessa tankar, så kan jag vid sidan av, på pin kiv reta dem som tycker att referenser till naturen som möjlighet att se spår av Gud är svårt att acceptera, reta dem med att jag tycker naturen kontinuerligt ger oss referenser till allt möjligt, även Guds sätt att arbeta Ta bara årstidsväxlingar som sommar-vinter, grönt-vitt, varmt-kallt, ljus-mörker. De ger oss möjlighet att värdera och vara tacksamma.
(Inom parentes: Jag och mina gamla jobbarkompisar brukade med glimten i ögat reta varandra för vinterns vita elände respektive sommarens gröna helvete, beroende på vilken sida man stod. Vi hade i varje fall kul )
Vårens-sommarens ljus uppskattas efter vinterns mörker. Men hur snabbt tappar vi ändå inte tacksamheten och glädjen över det ljuset. Det är som att vi behöver vinter med mörker igen för att kunna uppskatta vårens underbara ljus.
----------------------------------------------------------
Vissa reflektioner över Bibelord som jag uppfattar stöder tanken:
1 Mos 2:9
Att Gud är allsmäktig betyder att han kan göra allt han vill, och att han också vet allt han behöver veta. Han vet t ex allt han behöver veta om framtiden. Så han visste vad som skulle hända när han satte trädet med kunskap om gott och ont i trädgården. (det går inte att överraska Gud)
Jesus säger i Lukas 14:28:
Att ormen som skulle fresta Eva, fanns, och skulle göra just det, var heller ingen överaskning. Gud hade lätt kunnat ta ormen i svansen och lyfta ut honom ur trädgården, innan han lockade Eva. Men det gjorde han som bekant inte.
Hela Jobs bok är ett vittnesbörd om att Gud låter fruktansvärd olycka drabba den mest rättfärdige. För att han skulle bli tacksam eller kanske mer tacksam? Ja, jag tänker i Jobs fall både ödmjuk .. och tacksam. Han fick dessutom dubbelt igen mot vad han hade haft innan.
Någon kanske tänker att det var Åklagaren (Satan) som tvingade Gud att tillåta att Satan fick drabba Job med så mycket olycka. Men det går inte att tubba Gud, eller överraska Gud, Han som vet allt Han behöver veta om framtiden. Jag tror Gud visste vad Åklagaren skulle säga när Han frågade honom om han lagt märke till hans tjänare Job, att det inte fanns någon så from och rättsinnig på jorden, ingen som så fruktade Gud och undvek det onda. Och det betyder att Gud ville att Job skulle drabbas av det som Satan gjorde. Och det betyder att Gud är fruktansvärd, även för sin vänner. Och det är gott - eftersom Gud är god. Slutet gott - allting gott. För Guds vänner.
Rom 8:28
Någon kanske tänker att det är helt ofattbart vad mycket olyckor, sjukdomar, krig, våld, ondska och elände som Gud då drabbar människor med. Ja, men det är trots allt tidsbegränsat. Och.. Han är både allsmäktig, rättfärdig och god. Han kan uppväcka döda och kompensera allt, och mycket mer därtill.. Dessutom har han evigheten till förfogande.
Jes 45:5-7
Även döden.
Även förbannelse.
Men strider inte det mot Guds karaktär, att Han är God.
Johannes skriver i 1Joh 1:5
I Rom 11:32 skriver Paulus att Gud har gjort alla till fångar under olydnaden (synden):
Heb 4:15
Heb 5:8
-------
Jag tror det handlar om ett val, och att vi till slut kan välja att bli och vara tacksamma, eller inte.
Jag tänker att en del av skillnaden mellan himmel och helvete är just detta. När man väljer att inte vara tacksam utan otacksam, så väljer man att leva av ständigt begär. Det är en del av helvetet tänker jag, kanske en stor del. Men valet att till slut vara tacksam är en himmel med evig tacksamhet.
Från Uppenbarelseboken 22:5
-Kan det finnas en både god och allsmäktig Gud när det samtidigt finns ondska och lidande?
Teodicéproblemet på Wikipedia
Jag har en tanke som jag inte tycker kommer fram i de mest kända föreslagna lösningarna till Teodicéproblemet.
Den föreslagna lösningen som bygger på Fri vilja och människans val att själv göra ont är åtminstone en del av lösningen tänker jag. Men kanske finns det mer.
Grundtanken fick jag för länge sedan. Och den är enkel - den är inte svår att förstå. Men nu vill jag skriva ner den och visa stöd från Bibeln. Jag tycker inte de mest kända lösningarna räcker som förklaring. Men jag kan ha fel. Så pröva allt som jag skriver.
Jag hoppas det kan bli till tröst för den som inte kan förstå allt ont som sker. Att det trots allt kan finnas en Allsmäktig och God Gud som har allt i sin hand; och att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud. Allt.
Så,
Hur skulle vi kunna vara tacksamma för ljus om vi inte fått uppleva mörker?
Tacksamma för rättfärdighet om vi inte fått uppleva orättfärdighet?
Tacksamma för lyckan om vi inte fått uppleva olyckan?
Tacksamma för godhet om vi inte fått uppleva ondska?
Tacksamma för Guds nåd om vi inte syndat?
Tacksamma för livet om vi inte upplevt döden?
Ja det det går att fortsätta att fylla på med fler liknande frågor.
Svaret kan vara att - För att uppfatta, värdera och vara tacksam för något så behöver man referens till något annat.
Dvs man behöver kunna jämföra med något annat på "skalan" som detta något finns på. Det finns sådant som är antingen/eller, medan annat finns på kontinuerliga skalor. Jag förstår om detta generella uttrycksätt för vissa kan låta torrt, okänsligt, kanske till och med oandligt. Men om det är sant, även om jag inte ännu kan uttrycka det bättre, så är det sant.
Har då Gud skapat och utsatt oss för t ex mörker, olycka och ondska? Ja - läs Bibeln så kan du få svar om Bibelns Gud. Det får jag uppfattar jag. Är då Gud god om han utsätter oss för ondska och Kanske till och med gör oss onda för ett tag. Svaret enligt ovan är att - om målet är Tacksamhet, och det är ett gott mål, så är Gud god.
--------------------------------------------------------
Ytterligare en annan tanke; som kanske kompletterande till ovan tanke:
Hur skulle jag kunna få medlidande och utgivande kärlek till någon annan om det inte fanns lidande? Först behöver jag få uppleva lidande själv för att förstå vad lidande är. Det tänker jag är en förutsättning för att kunna ha äkta medlidande med någon som lider. Medlidandet kan ge en utgivande kärlek till någon annan som lider. Något som inte annars hade kunnat ges, åtminstone inte drivet av äkta medlidande.
Kanske kan man också tänka att ett behov är en mindre form av lidande, eller åtminstone något som utvecklas till lidande om det inte blir tillfredsställt. Utan behov så behöver vi inte något eller någon. Så behov och lidande kan vara förutsättningar för tacksamhet, kärlek och gemenskap.
----------------------------------------------------------
När jag nu yttrat dessa tankar, så kan jag vid sidan av, på pin kiv reta dem som tycker att referenser till naturen som möjlighet att se spår av Gud är svårt att acceptera, reta dem med att jag tycker naturen kontinuerligt ger oss referenser till allt möjligt, även Guds sätt att arbeta Ta bara årstidsväxlingar som sommar-vinter, grönt-vitt, varmt-kallt, ljus-mörker. De ger oss möjlighet att värdera och vara tacksamma.
(Inom parentes: Jag och mina gamla jobbarkompisar brukade med glimten i ögat reta varandra för vinterns vita elände respektive sommarens gröna helvete, beroende på vilken sida man stod. Vi hade i varje fall kul )
Vårens-sommarens ljus uppskattas efter vinterns mörker. Men hur snabbt tappar vi ändå inte tacksamheten och glädjen över det ljuset. Det är som att vi behöver vinter med mörker igen för att kunna uppskatta vårens underbara ljus.
----------------------------------------------------------
Vissa reflektioner över Bibelord som jag uppfattar stöder tanken:
1 Mos 2:9
Det var Gud som satte trädet med kunskap om gott och ont i trädgården. Det är ingen som kan tvinga Gud att göra något som han inte vill. Det är en av egenskaperna som Gud har. Alltså ville Gud att trädet skulle vara där.Och Herren Gud lät alla slags träd växa upp ur marken, ljuvliga att se på och goda att äta av. Mitt i lustgården satte han livets träd och trädet med kunskap om gott och ont.
Att Gud är allsmäktig betyder att han kan göra allt han vill, och att han också vet allt han behöver veta. Han vet t ex allt han behöver veta om framtiden. Så han visste vad som skulle hända när han satte trädet med kunskap om gott och ont i trädgården. (det går inte att överraska Gud)
Jesus säger i Lukas 14:28:
Detta gäller naturligtvis i minst lika hög grad Gud. Dvs, Han har beräknat kostnaden för sin skapelse innan han började skapa. Han har beräknat allt som ingår i skapelsen, även ondskan och lidandet.Om någon av er vill bygga ett torn, sätter han sig inte först ner och beräknar kostnaden och ser om han kan fullfölja bygget?
Att ormen som skulle fresta Eva, fanns, och skulle göra just det, var heller ingen överaskning. Gud hade lätt kunnat ta ormen i svansen och lyfta ut honom ur trädgården, innan han lockade Eva. Men det gjorde han som bekant inte.
Hela Jobs bok är ett vittnesbörd om att Gud låter fruktansvärd olycka drabba den mest rättfärdige. För att han skulle bli tacksam eller kanske mer tacksam? Ja, jag tänker i Jobs fall både ödmjuk .. och tacksam. Han fick dessutom dubbelt igen mot vad han hade haft innan.
Någon kanske tänker att det var Åklagaren (Satan) som tvingade Gud att tillåta att Satan fick drabba Job med så mycket olycka. Men det går inte att tubba Gud, eller överraska Gud, Han som vet allt Han behöver veta om framtiden. Jag tror Gud visste vad Åklagaren skulle säga när Han frågade honom om han lagt märke till hans tjänare Job, att det inte fanns någon så from och rättsinnig på jorden, ingen som så fruktade Gud och undvek det onda. Och det betyder att Gud ville att Job skulle drabbas av det som Satan gjorde. Och det betyder att Gud är fruktansvärd, även för sin vänner. Och det är gott - eftersom Gud är god. Slutet gott - allting gott. För Guds vänner.
Rom 8:28
Allt!Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter hans beslut.
Någon kanske tänker att det är helt ofattbart vad mycket olyckor, sjukdomar, krig, våld, ondska och elände som Gud då drabbar människor med. Ja, men det är trots allt tidsbegränsat. Och.. Han är både allsmäktig, rättfärdig och god. Han kan uppväcka döda och kompensera allt, och mycket mer därtill.. Dessutom har han evigheten till förfogande.
Jes 45:5-7
5 Mos 30:19Jag är Herren, och det finns ingen annan. Utom mig finns ingen Gud. Jag spänner bältet om ditt liv, fastän du inte känner mig, för att man ska förstå både i öster och väster att det inte finns någon utom mig. Jag är Herren, och det finns ingen annan. Jag formar ljuset och skapar mörkret, jag ger lycka och skapar olycka. Jag, Herren, gör allt detta.
Gud skapar mörker och olycka.Jag tar i dag himmel och jord till vittne mot er att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse. Välj då livet, så att du och dina efterkommande får leva,
Även döden.
Även förbannelse.
Men strider inte det mot Guds karaktär, att Han är God.
Johannes skriver i 1Joh 1:5
Det finns inget mörker i Gud. Som sagt; om målet är tacksamhet, och tacksamhet är gott, då är Gud god. Så när han skapar mörker så är det för ett gott mål, ett ljust mål.Detta är det budskap som vi har hört från honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.
I Rom 11:32 skriver Paulus att Gud har gjort alla till fångar under olydnaden (synden):
Och för detta brister han i nästa vers ut i:Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.
Johannes skriver i 1Joh 4:19O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar, hur ofattbara hans vägar!
Det är av tacksamhet, och inlevelse, som vi tycker om Gud och älskar Honom.Vi älskar därför att han först har älskat oss.
Heb 4:15
Vi har inte en överstepräst som inte kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som har varit frestad i allt liksom vi fast utan synd.
Heb 5:8
JesusFastän han var Son, lärde han sig lydnad genom sitt lidande.
-------
Jag tror det handlar om ett val, och att vi till slut kan välja att bli och vara tacksamma, eller inte.
Jag tänker att en del av skillnaden mellan himmel och helvete är just detta. När man väljer att inte vara tacksam utan otacksam, så väljer man att leva av ständigt begär. Det är en del av helvetet tänker jag, kanske en stor del. Men valet att till slut vara tacksam är en himmel med evig tacksamhet.
Från Uppenbarelseboken 22:5
Ingen mer natt, inget mer mörker. Då, till slut, skall Gud inte komma och gå, inte vända sitt ansikte till oss och från oss. Då skall han vara vänd till oss hela tiden, vara med oss hela tiden. Då vet vi också vad det betyder att han är det.Ingen natt ska finnas mer, och de behöver inte lampors sken eller solens ljus, för Herren Gud ska lysa över dem.