- Så att vi skall ha något att prata om, och "divla" om?
- Så att vi likt Judarna skall ha lagt till något till Ditt ord? Människobud?
Kan det vara så att du låter oss hednakristna få smaka på vårt förakt för Judarnas liknande felsteg? - Så att vi med Din hjälp skall få bli renade från skräp i oss själva? (det som hindrar relation/Kärlek)
Tiden gick..
Vid tillfällen senare tyckte jag att det var för mycket "Jesus" och "Jesus den högste" i samlingar, möten, Gudstjänster. Och för lite Fader, min älskade Fader, Han som gett oss Jesus.., vår älskade Jesus. Jag fick ta "lite strid" mot att bara följa strömmen kändes det som, och har det känts som. Jag har fått be högt till Fadern för att.. få lite balans.. Dessutom fick jag en konflikt i detta kring vem man skulle be till. Vad som var rätt. Så jag fick läsa och ta till mig att Jesus lärde lärjungarna att be till Fadern, och att Jesus är vägen till Fadern. Jag tänkte så och tänker så. (Dessutom var det någon som, i början av denna längre period i livet numera, spontant frågade mig om detta efter en samling och tacksamt fick sin tanke bekräftad)
Jag kände också en tanke att det inte skulle vara bra att störa andra i deras innersta relation, den med Jesus, genom att ge dem den konflikt och elände i vem som det var rätt att vända sig till i bön, som jag haft. Så när jag ändå till slut vid ett tillfälle gjorde det, fick jag ändå också förmedla tanken att - om man ber till Jesus så kan ju han förmedla bönen till Fadern. Han sitter ju vid Faderns högra sida och ber/vädjar för oss.
Rom 8:34 Vem är det som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och vädjar för oss.
Så det är lugnt tänker jag - bönerna kommer fram. (som om inte vi/ni redan visste det) Men det är skönt att kunna be till Fadern, och veta att Jesus inte "blir ledsen". Det är ju vad han vill.
Samtidigt Är ju Jesus vägen och har vi "bara" kontakt med och följer Jesus så kommer vi hem till Fadern så småningom. Allt är lugnt på det sättet.
Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
När jag nu ber till Fadern, så behöver jag också komma ihåg Jesus och Tacka Honom! Han som dels har lett mig till Fadern, Men.... Det är ju Han som gett sitt liv till lösen för många! Också för mig...
Jesus - Tack för Ditt dyrbara blod!
Du den klara Morgonstjärnan.
Tack Far för Din Son
Jag ser fram emot Ditt rike på jorden
---
Sårar jag någon när det gäller treenigheten - vilket jag i obetänksamhet kan göra - så är det ändå inte min vilja.
---
Ett svar jag tidigare under resan fick i min konflikt kring treenigheten och vem jag skall be till, är att "de älskar varandra", Fadern och Sonen. Halleluja! (med tårar i ögonen, glädjens tårar)
Du kanske kan tycka att det är självklart, att de älskar varandra. Men..
Vi är kanske illa påverkade av vår jämlikhetsönskan, en rot till mycket ont. Kanske tänker vi undermedvetet in oss själva i Jesus, och vill vara jämlika med Gud den högste. Då är det ju inte frid mellan Fadern och Sonen, som de Är.., att de båda var för sig kan säga "jag är den jag Är" Fadern respektive Sonen, samma Fridsamma egenskap båda två. De är och förblir Fader respektive Son i sin relation.
Och här kan jag ju förtydliga en min ("heretiska"? ) uppfattning; att "Jag är den Jag Är" -Inte är Guds egennamn.
Varför skulle Gud den högste ge oss sitt egennamn?..
Vi som så lätt - hånar, förringar, glömmer och bryter relation.
Om nu Gud är helig och nitälskande, och en Gud som vredgas dagligen, och.. mån om att vi skall få liv och inte bli straffade i onödan eller för evigt förkastade för att vi retat honom för mycket, så kanske han inte har låtit oss veta sitt egennamn. Det vore det mest kärleksfulla, fram till den dag han eventuellt kan ge oss det oerhörda förtroendet. Att han gett oss Sin Sons namn Yeshua (Jesus) är stort nog tills vidare.
Därför får Mose svaret "jag är den jag Är".
1 Mos 3:13-14
- Då sade Mose till Gud: "Om jag kommer till Israels barn och säger till dem: Era fäders Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn? – vad ska jag då svara dem?"
- Gud sade till Mose: "Jag är den Jag Är." Och han fortsatte: "Så ska du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er."
Ska vi då inte förändras? Jo vi skall verkligen förändras för att kunna se Gud den högste utan att dö. Vi behöver också kunna säga - jag är den jag är. Dvs jag är människa, jag är ditt barn och jag är xyz egennamn. Vi behöver ha egenskapen jag är den jag är - annars dör vi när vi ser honom.
Hur skall förändringen gå till? Vi skall vända oss till honom. Vi skall lämna det till Gud att förvandla oss. Genom att ta emot livet av nåd genom Jesus och i bön leva i gemenskap med Fadern tills han en dag förvandlar oss och ger oss en härlighetskropp och ett nytt namn som bara han och vi var och en känner till. Låta honom göra det som är omöjligt för oss.
Upp 2:17 Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Den som segrar ska jag ge av det dolda mannat. Och jag ska ge honom en vit sten, och på stenen är skrivet ett nytt namn som ingen känner utom den som får det.
---
Detta att vi så gärna vill ha koll på vem som är den störste. Precis som lärjungarna ville - något av ett favoritämne för dem. Och "vem som är den störste" kan ju lite förtäckt vara samma grundönskan och fråga som ofta ställs idag "om vi är jämlika".
Jesus sitter på Guds, Faderns, högra sida och vädjar för oss står det. Betyder det att Fadern sitter på Jesu vänstra sida? Logiken kan ju ge det, men.. Som vanligt kan det finnas flera (riktiga) betydelser i samma "enkla" mening. En första detalj är ju att det borde ha betydelse vilken sida han sitter på. Kanske använder Gud den som sitter på sin högra sida på ett speciellt sätt. Att han sitter Närmast Fadern på högra sidan tänker jag är självklart.
Dessutom finns det en placeringslista som Fadern har bestämt tror jag. Men vi får komma ihåg att det är tvärt om mot människans rangordning, den där det är den som är mest betjänad som är störst, eller den som har utövat den största våldsmakten och vunnit på det sättet, som är den störste. I Guds rike är det den som betjänat andra mest som har högst rang. Den som gett mest av sig själv. Jesus kommer definitivt högt, väldigt mycket högre än mig.. Men frågan om Fadern kommer högre på den skalan kanske vi kan hänföra till Vem som åt alla ger liv och anda och allt:
Apg 17:25 Han låter sig inte heller betjänas av människohänder som om han behövde något, han som åt alla ger liv och anda och allt.
Fadern har gett oss Sin enfödde Son, Herren. Fadern uppväckte Jesus.
Jesus gav sitt liv till lösen för många. (med löftet att få det tillbaka - tack och lov) Men han kan och kommer göra mer, för han lever..
Mat 20:23 Jesus sade till dem: "Ni ska få dricka min bägare. Men platserna på min högra och min vänstra sida är det inte min sak att ge bort. De ska ges åt dem som min Far har berett dem för."
Här ser det inte ut som att det är säkert att Fadern sitter vid Jesu sida. Men frågan som ställdes till Jesus handlade om Jesu rike. Frågan handlade om "ditt rike" riktat till Jesus. Då kan det vara olika riken på något sätt kanske. Kanske riken "i varandra". Olika nivå och olika omfattning. Eller olika tidsperioder. Jesu rike kan var Fridsriket - de tusen åren.
David skriver i Ps 110:1-7
En psalm av David. Herren sade till min Herre: "Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender som en pall under dina fötter."
Din makts spira ska Herren sträcka ut från Sion. Härska mitt bland dina fiender!
Villigt kommer ditt folk när du samlar din här. I helig skrud kommer din ungdom till dig, som dagg ur morgonrodnadens sköte.
Herren har gett sin ed och ska inte ångra sig: "Du är präst för evigt, på samma sätt som Melkisedek."
Herren är vid din högra sida, han krossar kungar på sin vredes dag.
Han ska hålla dom bland hednafolken, överallt ska kroppar ligga, han krossar hövdingar över hela jorden.
Han ska dricka ur bäcken vid vägen, därför ska han lyfta huvudet högt.
---
Sen ser jag fortfarande inte klart.
Ber vi av hjärtat i ande och sanning så behöver vi inte oroa oss.
Joh 4:23 Men det kommer en tid, och den är redan här, när sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning. Sådana tillbedjare vill Fadern ha.
---
Till slut, ett enklare budskap:
Rom 10:9 Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.